Demokratisk design

Folketinget og Bysted har sammen skabt en gennemgående designlinje, der får alle Foketingets kommunikationsaktiviteter til at hænge visuelt sammen, og som giver Folketinget en effektiv kommunikationsplatform ift deres mange målgrupper. Det nye design tager udgangspunkt i Folketingets værdier om bla. åbenhed og gennemsigtighed.

Designet er bygget op over to markante elementer, der skaber en rød tråd i hele designlinjen:

- en gentegning af Folketingets segl, der er det bærende identitetsskabende element, der sender stærke signaler om historie, myndighed og troværdighed.

- et enkelt og nutidigt logo der består af et navnetræk sat ind i en åben ramme, som symbol for Folketinget som en åben, imødekommende og en institution, der følger med tiden.

Det har været væsentligt at skabe et fleksibelt design, der både kan fungere og have gennemslagskraft over alle typer af målgrupper fra officielle gæster og borgere til folkeskoleelever. Designet er skabt i et tæt og involverende samarbejde med Folketinget. Samarbejdet sikrer, at de nye designprincipper lever op til Folketingets behov, og at der er ambassadører i organisationen, der tager hånd om implementeringen af det omfattende nye designprogram.

Der er skabt design til alle Folketingets mange behov, der spænder fra brevlinje over publikationsdesign til menukort og gaveartikler. Der er udviklet design til over 40 designprodukter. Designet er samlet og dokumteret i en omfattende online designguide. Her beskrives hele designprogrammet og hvordan det skal bruges på den mest hensigtsmæssige måde. Online guiden indeholder samtidig Folketingets kommunikationspolitik samt på sigt en billedbank. Online guiden er bygget op på Bysteds CMS, og nøglepersoner i Folketinget er blevet uddannet til selv løbende at kunne opdatere guiden, så den bevarer aktualitet.

Der er udviklet versioner af designet til Folketingets tilknyttede institutioner Rigsrevisionen, Ombudsmanden og Statsrevisorerne.

Læs mereLæs mindre

Ulla Hovgaard Ramlau

Hør mere om projektet hos
Underdirektør og chef for Oplevelseskommunikation og Kampagner Ulla Hovgaard Ramlau på telefon 3916 2730 eller
uhr@bysted.dk